Du visar för närvarande Xeeda uppmärksammar dataskyddsdagen 28 januari

Xeeda uppmärksammar dataskyddsdagen 28 januari

Den internationella dataskyddsdagen har sedan 2006 firats den 28 januari varje år för att påminna om vikten av att skydda personuppgifter och respektera mänskliga rättigheter. Dataskyddsdagen syftar till att lyfta individers rättighet till skydd av personuppgifter och samtidigt uppmärksamma de utmaningar som kommer med ett ökat behov av att hantera personuppgifter i en digital värld.

Xeeda har i år för att uppmärksamma dataskyddsdagen intervjuat några av våra konsulter som arbetar som dataskyddsombud, och vill här lyfta lite kloka ord från Josefin:

Vad inspirerar dig mest i ditt arbete som dataskyddsombud?
För mig är en viktig del av rollen som dataskyddsombud att på ett pedagogiskt och enkelt sätt förklara dataskydd för mina kunder. Jag inspireras av när polletten trillar ner hos mina kunder och att jag då ser hur de utvecklar sin egen förmåga och kompetens inom området. Jag trivs med att utbilda och stötta verksamheter på ett mer operativt sätt än vad som kanske är klassiskt för ett dataskyddsombud. 

Hur ser du på den personliga integriteten och dess betydelse i dagens digitala värld?
Den personliga integriteten blir allt mer viktigt att skydda i dagens digitala samhälle. Många gånger brukar jag fråga mina kunder hur de skulle känna och reagera om hens personliga information skulle hanteras på ett felaktigt sätt för att väcka en förståelse men också plantera en tanke om att vem som helst kan drabbas av ett cyberangrepp eller läckage, även anställda.  Information och personuppgifter är idag en handelsvara för många företag, de bevakar våra beteendemönster och riktar direkt marknadsföring för just dig. Du måste ha rätten på din sida och kunna välja att företagen inte ska behandla dina personuppgifter, därför skapades GDPR som är den lagstiftningen som faktiskt skyddar dig, inte stjälper dig. 

Vad skulle du säga är ditt främsta mål när det gäller att stödja och skydda kundernas dataskyddsintressen?
Mitt främsta mål är att stödja mina kunder i att öka deras regelefterlevnad och minska deras risker för eventuella sanktionsavgifter samtidigt som jag ska stötta och hjälpa de registrerade att skydda deras personuppgifter och se till att de kan utnyttja sina rättigheter enligt GDPR. Lyckas man som dataskyddsombud med det så är det en ”win win situation” för alla.